Učil som sa na jednotku,
vedel látku na dvojku,
odpovedal na trojku,
vyzeral na štvorku
a on mi dal pätorku.
Jozef Pavlovič: Bola raz škola, bol raz žiak (2000)
Iste mi dáte za pravdu, že hodnotiť druhého je omnoho jednoduchšie ako kritický pohľad na seba. Ako však hodnotiť vlastný výkon bez toho, aby tí podvedomí pochybovači, ktorých do nás najčastejšie zasieva okolie, z nášho sebavedomia nevyhrýzli ementál?
Jožko dostáva pravidelne zlé známky z písomiek, neverí si. Podľa neho nie je dosť múdry na to, aby dostal lepšiu známku ako trojku. Utvrdzuje ho v tom aj pani učiteľka, ktorá dopredu presne vie, ako to celé zase dopadne, a to často skôr než Jožko stihne otvoriť ústa. „Veď ja už mám presne v oku, kto je aký žiak! Dvadsaťročnú prax neoklameš. Z neho nič nebude, diagnóza ,nepoužiteľnýʻ.“
A tak Jožko ide v pondelok do školy s kŕčom a vedomím, že dnes to opäť nevyjde. Aj keď poučky o gramatických kategóriách podstatných mien recitoval celý víkend mame, otcovi, svojej čivave, škrečkovi, dokonca aj pavúkovi, ležérne tkajúcemu pavučinku nad WC.
Písomka zo slovenčiny dopadne ako vždy. Zle. „Jožko, potrebuješ doučovanie,“ rozhodnú rodičia. Ale nie kvôli tomu, aby mal ich syn lepšie známky. Pre doučovanie sa rozhodli iba preto, aby sa Jožkovi vrátila viera vo vlastné schopnosti. To však Jožko nedokáže pochopiť, a tak so stiahnutým žalúdkom stepuje pred novou pani učiteľkou, ktorá mu už vo dverách s úsmevom podáva ruku. Pomocnú ruku na ceste za odhalením talentu. Jožko totiž už dávno zabudol, že ho v sebe nesie. Rovnako ako každý jeden z nás.
Šikovnosť a inteligencia žiakov na slovenských školách sa meria najmä známkami. Známka však nie vždy odzrkadľuje skutočné vedomosti, schopnosti dieťaťa či jeho talent. Doučovanie nemá byť o drilovaní poučiek, ktoré sa potom overujú písomkami. Je to cesta k rozvoju celého balíka zručností potrebných pre zdravý, vyrovnaný a úspešný život. Efektívne vzdelávanie je možné aj bez strachu z neúspechu, aj bez žiackej knižky.
Zaujímavosťou zostáva, že podľa prieskumu organizácie MESA10 a agentúry FOCUS si takmer polovica opýtaných Slovákov myslí, že tresty a zlé známky sú potrebné na to, aby sa žiaci dobre učili. Problémom známkovania je, že žiaci vnímajú chybu ako príčinu zlej známky. Ich cieľom je známka, nie poznatok.
CHYBA JE JEDNÝM ZO ZÁKLADNÝCH PROSTRIEDKOV UČENIA SA.