Známky nie sú všetko – skutočná motivácia

príprava na maturitu angličtina

Možno ste to mali podobne. Za samé jednotky na vysvedčení by ste neváhali vojsť k tigrovi do klietky, ale matematika vám nešla. Tak to bol aj môj prípad. Vzťah k matematike bol ako vzťah medzi včeličkou a kvetmi za oknom. Čím viac som sa pokúšala zvíťaziť nad sklom, tým viac ma z toho bolela hlava. 

Potom som si položila poľahčujúcu otázku: Prečo by som sa mala toľko trápiť s niečím, čo v živote nebudem potrebovať? Radšej by som ten čas strávila s babkou, ktorá ma učí piecť úžasné koláče najrôznejšieho druhu, robíme spolu limonády, hovoríme si príbehy (fantáziu teda mám, to vám poviem) a veľa sa smejeme. 

Podľa nášho matikára sú čísla všade. Keď to raz povedal, pomyslela som si, že nám zase iba chce dokazovať, aká je matematika veľmi dôležitá a ako by sme bez nej nevedeli existovať. No to určite! Mne by sa napríklad taký život bez premeny jednotiek určite páčil!

„Na koláč potrebujeme 30 deka špaldovej múky, ale poriadne nadýchaný bude iba vtedy, keď zmiešame hladkú a polohrubú špaldovú múku v pomere 1:3, múku preosejeme a pridáme k nej dva deci mlieka,“ inštruovala ma babka. Hups, a už tu bol problém, teda niekoľko. Babkina kuchynská váha vážila v gramoch, nie v nejakých dekách – či čo to. Mililitre mi nerobili problém, ale koľko mililitrov je jedno deci či deco? A to ešte nehovorím o zmätku z pomeru 1:3. Nevedela som, čo to na mňa babka skúša, ale zahanbiť som sa teda nedala. 

Zobrala som papier, pero, učebnicu matematiky, nalistovala kapitolu premena jednotiek a hor sa na to. Vážila som, merala. Znovu vážila, znovu merala. A zrazu mi to všetko sedelo! Skúškou správnosti bol krásne nadýchaný koláčik. 

Ale späť k tým počtom (alebo je to stále o nich?). Na vysvedčení som mala samé jednotky, teda až na jeden predmet. Z matematiky tam síce svietila trojka, ale v premene jednotiek som z celej triedy vynikala! Asi to chcelo ešte čas prísť na to, kde všade sa tie čísla ukrývajú.

Je výsledná známka skutočná motivácia k učeniu (sa)? 

Odpoveď je jednoduchá. NIE. Deti motivujeme k vzdelávaniu tak, že im ukážeme, kde všade sa tie čísla, výpočty a vzorce nachádzajú a ako nám ich znalosť uľahčí každodenný život. Dobrá známka je potom už iba čerešničkou na tom nadýchanom koláčiku. 🙂

Ak neviete, ako motivovať vaše deti k matematike, máme pre vás niekoľko tipov na začiatok:

Anne Rooney: Matematika za 30 sekúnd (2019)

Carol Vorderman: Spolu to zvládneme (2015)

Šestnásť matematických príbehov (1983)

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *